u bent hier: Home > masterclass > Masterclass Magazines maken anno nu – de sprekers

Masterclass Magazines maken anno nu – de sprekers

GEPLAATST OP: 17 januari 2017

De sprekers op de masterclass Magazines maken anno nu zijn:

  • Thomas Hendriks – hoofdredacteur van Quest
  • Carolien Vader – adviseur van Bladendokter.nl
  • John Verhoeven – contentstrateeg en auteur/blogger en trainer bij [De Redactie]
  • Barbara van Erp – oprichter en eigenaar van Snippet Media

Case – Thomas Hendriks

Het geheim van Quest 

Quest is een van de grootste tijdschriften van Nederland en ongeëvenaard in het populairwetenschappelijke segment. De oplages blijven ondanks de algemene trend redelijk op peil en het mediamerk is volop in ontwikkelingen met de lancering van specials, apps en een junior editie. Wat is het geheim van Quest? Hoe wordt een van de succesvolste magazines van Nederland gemaakt? Waar wordt het geld verdiend? En waarom hebben ze daar vandaag de dag nog steeds 25 mensen voor nodig? Hoofdredacteur Thomas Hendriks vertelt over de werkwijze bij Quest. En hij schetst een beeld van de deels digitale toekomst van het populairwetenschappelijke mediamerk. Quest heeft bijna 100.000 fans op facebook en lanceert wekelijks video’s die vaak tienduizenden keren worden bekeken. Maandelijks worden er circa 70.000 testen voltooid op quest.nl. Maar al dat digitale succes levert nog maar weinig op. Waar ligt de toekomst van Quest dan wel?

Thomas HendriksThomas Hendriks is sinds 2010 hoofdredacteur van Quest. Hij werkte sinds begin jaren ’80 voor kranten, tijdschriften, tv-producenten en internetbedrijven. Begin jaren ’90 bedacht hij het tijdschrift Webber, not for girls & parents. Voor Endemol, Eyeworks en Paul de Leeuw ontwikkelde hij diverse tv-formats. Als hoofdredacteur van Quest is hij wekelijks – gratis – op radio en televisie, gewapend met weetjes van Quest. In 2014 kreeg Thomas de Mercur voor hoofdredacteur van het jaar.

Case – Barbara van Erp

De online magazines van Snippet Media – authentieke en eerlijke verhalen als verdienmodel

Snippet Media is een spiksplinternieuwe uitgeverij die drie online magazines voor vrouwen in verschillende levenscategorieën maakt: Me-to-we.nl (jonge gezinnen), Mynd.nu (vrouwen 35-55) en Saarmagazine.nl (vrouwen 50+), dat onlangs bekroond werd met de Mercurs voor de lancering van het jaar 2016. De redactionele insteek is voor alle drie magazines dezelfde: verhalen over het leven, maar dan zoals het écht is. Over échte mensen met problemen, onzekerheden, uitdagingen en successen. En deze authenticiteit werkt: de drie merken hebben ondertussen samen een bereik van ruim 650.000 unieke bezoekers per maand.

Barbara van ErpBarbara van Erp is oprichter en eigenaar van Snippet Media. Ze vertelt over dit nieuwe uitgeefconcept, dat gedreven is door eerlijkheid en authenticiteit. Over haar motieven om met Snippet aan de slag te gaan, over leermomenten, vallen en opstaan en over branded content als geslaagd verdienmodel, zonder dat de redactionele geloofwaardigheid hierdoor in het geding komt.

 

Expertsessie – Carolien Vader

Lezers komen niet vanzelf- Succesfactoren voor online uitgeven 

Bij online uitgeven is een goede distributie van content net zo belangrijk als een goede productie. Want lezers komen niet vanzelf. Facebook en Google spelen een grote rol bij het vergroten van traffic. Dat vergt van redacties nieuwe skills waarbij de online marketing van content een centrale rol speelt, net als engagement met de doelgroep en de data-analyse van bezoekersstromen. Carolien Vader, adviseur van Bladendokter.nl, heeft al veel redacties geholpen aan een crossmediale workflow. Zij vertelt welke aanpassingen redacties moeten doen in dit snel veranderende medialandschap en welke tools ze in kunnen zetten om succesvol te zijn in online uitgeven.

Carolien VaderCarolien Vader is expert op het gebied van online uitgeven. Ze adviseert redactie en uitgevers over de transitie van traditionele media naar online en social media, het ontwikkelen en uitrollen van een crossmediale contentstrategie, hoe ze hun identiteit en communities kunnen versterken, hun formule kunnen vertalen in een dynamisch medialandschap en aan kunnen passen aan de verwachtingen van een veranderende consument. Carolien Vader is eigenaar van Bladendokter.nl en content marketingbureau The Big Story.

Expertsessie – John Verhoeven

Zo verover je als bladenmaker je triple-A status

Hoe kan de online bladenmaker anno 2017 inspelen op de behoefte van de mensen aan goede en betrouwbare content? We leven in tijden van ‘alternative facts’, van ‘fake news’ en van een diep geworteld wantrouwen in de media. Mensen geloven niet meer zo gemakkelijk wat ze lezen of zien. Hoe ga je daar als mediamerk en bladenmaker mee om? John Verhoeven legt uit welke uitdagingen de online bladenmakers hebben en laat inspirerende voorbeelden zien. Hoe kan de bladenmaker in deze tijd zijn triple-A status vestigen, gestoeld op Autonomie, Autoriteit en Authenticiteit?

 

John VerhoevenJohn Verhoeven is eigenaar van bureau Inspiring data (infographics & visual storytelling), schrijver en consultant. Hij geeft o.a. de training ‘Crossmediale Content Creatie’ bij [De Redactie].