Incompanytrainingen
Een incompanytraining is scholing op maat voor uw team, afdeling of redactie. Bij coaching (on the job) krijgt u een-op-een sessies, toegespitst op persoonlijke vraagstukken. U kunt ons volledige aanbod cursussen, workshops en opleidingen als incompanytraining of coachingstraject boeken.
[De Redactie] Trainingen ontwikkelt een programma op basis van uw leerdoelen en toegespitst op uw organisatie. De docent geeft de training bij u op kantoor of op een door uw gekozen locatie.
Outplacement
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? [De Redactie] Trainingen stelt voor u of uw team graag een passend scholingstraject samen.
Op deze pagina vindt u een aantal interviews met onze klanten over hun incompanytraining.
Informatie
Wilt u weten wat [De Redactie] Trainingen voor u kan betekenen? Bel een van onze trainingsadviseurs Jasmijn van Poppel of Goof van de Winkel op 0299-653853 of mail info@deredactietrainingen.nl.
online media & strategie
Mensen krijgen dagelijks een flinke hoeveelheid visuele informatie en produceren zelf ook beeld met hun smartphones. Dat gebeurt vaak intuïtief en ongericht. Wanneer jij verantwoordelijk bent voor marketing of communicatie van organisatie, campagne of product, dan is het van belang om niet ongericht te zijn, maar op te vallen en afgestemd te zijn op je potentiële publiek. Beeld is een krachtige factor in het krijgen van die aandacht, maar er zijn vaak veel verschillende onderbuik-meningen over beeld, en er is meestal veel geld mee gemoeid. En het is niet eenvoudig om ‘gevoelsantwoorden’ van je klanten zoals ‘dit vind ik mooi’, of ‘ja, ik maak geld over’ vooraf te kunnen bepalen. Met deze eendaagse summerschool workshop krijg je meer grip op deze materie.
Bloggen om zo je expertise over te brengen, je naamsbekendheid te vergroten, iets te verkopen en om hoog te eindigen in Google. Contentmarketing voor je online aanwezigheid.
In deze training leer je aan welke eisen een goed blog voldoet, waar Google op let en waarom een contentplan belangrijk is. Ook leer je een steengoede online kop en intro schrijven. Het schrijven van bedrijfsblogs gaat je hierna makkelijker af en je haalt er meer conversie uit.
Je haalt veel bezoek naar je website, maar doen ze ook wat jij wil? Je schrijft goede content voor je website en digitale nieuwsbrief, maar haal je ook conversies uit die content? In deze training leer je hoe je beproefde technieken inzet om jouw conversiedoelen te halen.
De bekende professor Cialdini heeft zes principes om mensen te overtuigen. Tijdens deze eendaagse training leer je deze principes te gebruiken om de conversie op jouw eigen online kanaal te verhogen. We gaan ook aan de slag met de carewords van McGovern: met welke woorden prikkel je jouw klant? Je leert bovendien hoe je een goede call-to-action schrijft en wat de relatie is tussen, tekst, beeld en vormgeving.
Voor cursisten is deze training de Kracht van het beeld vaak letterlijk een eyeopener. In twee dagen, of tijdens een incompanytraining, krijg je grip op wat goed en krachtig beeld is en neem je afscheid van de mooi-lelijk discussie. Je leert dat sterk beeld niet duur hoeft te zijn. En hoe je tekst-beeld valkuilen omzeilt (‘aap eet banaan’), en in plaats daarvan kunt zorgen voor een 1 + 1 = 3 effect waarbij tekst en beeld elkaar versterken.
Deze training bestrijkt 2 dagen waarin je intensief en ‘hands-on’ alles leert wat je moet weten om zelf een eenvoudige maar effectieve infographic te maken voor online. Van het analyseren en ordenen van je informatie, tot het schetsen en realiseren van een infographic die afgestemd is op je doelgroep.
In deze praktische training krijg je tips, tricks en tools om tekst nog effectiever in te zetten. We stellen algemene richtlijnen vast maar kijken ook naar de specifieke spelregels voor succes op Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram.
In deze training leer je alle ins en outs van Google Analytics: wat is het en wat kan je er mee. We beginnen met een stukje basis. Je leert de instellingen en het opzetten van het account. Alles praktijkgericht zodat je direct aan de slag kunt. Daarnaast maken we je wegwijs in alle mogelijke functies van Google Analytics.
Instagram, Snapchat, Pinterest en online video
Heb je LinkedIn, Facebook en Twitter al een beetje in de vingers? Dan is dit het goede moment om te leren hoe je ook nieuwe platforms als Instagram, Pinterest, Snapchat en online video voor je bedrijf of organisatie kunt inzetten.
Bijna 60% van alle Nederlandse jongeren gebruikt inmiddels Instagram en Snapchat, blijkt uit onderzoek van Newcom. Ook volwassenen worden in hoog tempo actiever op deze beeldplatforms. Op Pinterest zijn ze dat al.
Bij online video gaat het minstens net zo hard. Eerst had je eigenlijk alleen YouTube, maar inmiddels is video ook doorgebroken op Facebook. En dan is er ook nog eens live video. Legio mogelijkheden, maar hoe maak je er zakelijk gebruik van?
Nieuwsbrieven schrijven en opmaken
In de training Nieuwsbrieven schrijven en opmaken leer je hoe je eenvoudiger en met vertrouwen een aantrekkelijke en overtuigende nieuwsbrief schrijft. En hoe je die vervolgens met MailChimp in elkaar zet. Want inhoud mag dan belangrijk zijn… het oog wil ook wat.
Relevante en waardevolle content leren produceren die bijdraagt de doelstellingen van uw organisatie. Tijd steken in content die er echt toe doet. Een contentstrategie schrijven en die vertalen naar een plan wat je direct kunt uitvoeren. Dat is het doel van de training online contentstrategie.
Deze training biedt je een compleet overzicht van online storytelling. Niet alleen 'bekende' media als Twitter, Facebook en YouTube komen aan de orde. Ook het beeldplatform Pinterest en tools als Storify worden behandeld.
Deze training biedt je een compleet overzicht van online storytelling. Niet alleen 'bekende' media als Twitter, Facebook en YouTube komen aan de orde. Ook het beeldplatform Pinterest en tools als Storify worden behandeld.
Tijdens deze training geven we een kijkje in de keuken van Google, waarbij relevantie de rode draad vormt. We leren hoe je een keyword-analyse maakt en hoe je die keywords vervolgens op de juiste plek verwerkt in je website. Daarbij verliezen we de leesbaarheid van de teksten uiteraard niet uit het oog.
Smartphone videotraining - vol!
Aan de hand van een aantal essentiële tips & trucs gaan we zelf aan de slag met filmen. We bekijken elkaars werk en gaan op de smartphone of laptop in kleine groepjes een eerste montage maken.
Je weet hoe LinkedIn, Facebook en Twitter ongeveer werken, maar je wilt social media ook op een professionele en gestructureerde manier kunnen inzetten. Misschien ben je verantwoordelijk voor het social mediabeleid van de organisatie waarvoor je werkt. Misschien wil je opdrachtgevers kunnen adviseren en ondersteunen. Misschien wil je van functie veranderen of je cv completeren. In al deze gevallen is de training Social media compleet geknipt voor jou.
Social media en succesvolle interne communicatie
In deze training leer je wat de toegevoegde waarde is van interne social media. Hoe je het effectief in kunt zetten, hoe je de organisatie meekrijgt en wat de voordelen zijn vanuit het oogpunt van interne communicatie. Bijvoorbeeld door het zender-ontvanger model te vervangen door een model waarin interactie en dialoog centraal staan.
Online-expert Paulus Veltman brengt je in één dag de kernpunten van zakelijk social media gebruik bij. Deze leerzame en inspirerende training kent een stevig tempo, maar biedt daarnaast ook ruimte voor het bespreken van praktijkvragen van de deelnemers.
Tijdens deze training leer je hoe sociale media je kunnen helpen om de doelstellingen van jouw bedrijf of organisatie te realiseren. Geen droge kost en ingewikkelde modellen, maar praktische voorbeelden en tips die je direct kunt toepassen.
Elke organisatie heeft zijn eigen verhaal te vertellen. Maar hoe betrek je de doelgroep bij dat verhaal en hoe bereik je met jouw content de doelstellingen van je organisatie? Storytelling crossmediaal gaat over effectief en aantrekkelijk crossmediaal communiceren.
Het is nog nooit zo makkelijk geweest om filmpjes te maken en die online te zetten. Maar, hoe maak en verspreid je films met een zakelijk doel? Hoe kun je jouw doelgroep raken door middel van video en hoe maak je video onderdeel van je huidige marketingmix?
De training ‘videomarketing’ is een praktische en inspirerende training voor het bedenken en verspreiden van video’s voor jouw bedrijf.
In de training Visuele contentstrategie leer je welke vormen er allemaal zijn en hoe je zelf aan de slag kunt gaan met het ontwikkelen van je eigen beeldtaal. Je leert het visuele verhaal van je merk te vertellen.
De training Webredactie compleet gaat diep in op alle onderwerpen die van belang zijn om als webredacteur te functioneren. Je legt hiermee een goede basis voor een rol als contentmanager van de toekomst.
Zakelijk vloggen (videobloggen)
Video werkt zo onweerstaanbaar en direct, dat bedrijven en organisaties er graag hun relaties mee informeren. Je straalt persoonlijkheid uit, bent online goed zichtbaar en een videoblog zegt meer dan 1000 woorden. Hoe start je zo'n vlog en weet je bijvoorbeeld hoe je het technisch voor elkaar krijgt, hoe je goed in beeld komt, hoe je je verhaal overbrengt en hoe je er vindbaar mee wordt? Als je in korte tijd intensief je vlogvaardigheden voor je onderneming wilt ontwikkelen, dan is deze training iets voor jou.
professionele ontwikkeling
In de training Argumenteren in de Media kijken we hoe tijdens debatten en interviews in de media (in interviews, in debatten en in talkshows, maar ook in tijdschriften en kranten) hoe men argumenteert. Argumenteert men eigenlijk wel? En wat is de kwaliteit –inhoudelijke en qua effect- van de argumenten? En wat is de kwaliteit van de retorische wijze waarop men die argumenten aanbiedt in woord en tekst?
Mensen krijgen dagelijks een flinke hoeveelheid visuele informatie en produceren zelf ook beeld met hun smartphones. Dat gebeurt vaak intuïtief en ongericht. Wanneer jij verantwoordelijk bent voor marketing of communicatie van organisatie, campagne of product, dan is het van belang om niet ongericht te zijn, maar op te vallen en afgestemd te zijn op je potentiële publiek. Beeld is een krachtige factor in het krijgen van die aandacht, maar er zijn vaak veel verschillende onderbuik-meningen over beeld, en er is meestal veel geld mee gemoeid. En het is niet eenvoudig om ‘gevoelsantwoorden’ van je klanten zoals ‘dit vind ik mooi’, of ‘ja, ik maak geld over’ vooraf te kunnen bepalen. Met deze eendaagse summerschool workshop krijg je meer grip op deze materie.
De training Conceptueel Denken is geen uitputtende theoretische verhandeling maar een inspirerende hands-on ervaring waarbij men leert welke elementen van een idee belangrijk zijn en hoe, waar en wanneer men deze moet belichten.
Wil je begrijpen wat de ander beweegt, waardoor het communicatieproces versoepelt of wil je de ander meekrijgen in jouw visie dan helpt deze training je daarbij. Je leert gemakkelijker echt contact te maken en sneller je doel te bereiken.
Hoe sluit je aan op de ander, terwijl je tegelijk sturing geeft aan een gesprek? Hoe bewaak je jouw eigen grenzen en respecteer je die van de ander?
Dit alles leer je in de incompanytraining Gespreksvoering. De werkwijze: leren door doen. Je gaat direct aan de slag met verschillende gesprekstechnieken.
Dit is geen standaard presentatietraining, maar een training over communicatie en een andere kijk op presenteren. Weg met saaie bullet points op powerpoints en een langdradige voordracht, maar een prikkelende presentatie en een boeiend verhaal waar ook jij met plezier naar luistert.
Hoe inspireer je met een pakkend verhaal? Als spreker heb je naast je verhaal ook de rijkdom van je mimiek, timing, interactie en lichaamstaal ter beschikking. In het moment, terwijl je staat voor een publiek of zit aan de onderhandelingstafel gebeurt het: je raakt de ander(en). Je maakt contact, roept concrete beelden op, genereert energie en maakt nieuwsgierig naar meer. Vorm, inhoud, maar zeker ook de interactie bepalen het geheel. Wie zitten voor je? Wat heb jij hen nu te vertellen? Wat wil je bereiken? Hoe en wat ga jij –in dit geval- vertellen? Wat bereid je voor en hoe improviseer je in het moment?
Spreken vraagt keuzes maken, kleur bekennen, inspelen op dat wat er gebeurt en leiding nemen. Het is de kunst ontspannen te blijven en ontvankelijk voor reacties en spontane ingevingen. Een spannend, persoonlijk proces waarmee je in deze training aan de slag gaat.
Deze trainingsdag –waarin je veel oefent en uitprobeert- is voor iedereen die zijn/haar presentaties op een hoger plan wil tillen door met meer gemak, pakkende beelden en eigenheid te spreken. Je wordt uitgedaagd en gestimuleerd volgende stappen te zetten, van elkaar te leren en nieuwe ervaringen op te doen.
In deze training leer je geruststellingsgebaren herkennen die we onbewust allemaal uitzenden wanneer we ons in stressvollere situaties bevinden. Ons limbische brein, dat reageert in een reflex en verantwoordelijk is voor deze gebaren, wordt ook wel ons ‘eerlijke brein’ genoemd. Het geeft namelijk een oprechte reactie op informatie uit onze omgeving. Deze training leert je niet alleen meer over de verborgen boodschappen van de ander, maar ook over die van jezelf.
Niemand is in één klap een presentatiewonder, of je nu CEO bent, woordvoerder van een organisatie, of publiek bestuurder. En of je nu een interview geeft, een media optreden doet of een speech houdt. In de mediatraining werken we aan je presentatie. Je leert beknopt en duidelijk te formuleren, onder uiteenlopende omstandigheden vragen te beantwoorden, je verhaal rustig en spontaan over te brengen en het mediamoment prettig af te sluiten. Na deze training, gegeven door twee ervaren journalisten, sta je vol vertrouwen voor de camera.
Als we een ander proberen te beïnvloeden tot nieuw gedrag, proberen we dat meestal door de ander uit te leggen waarom ander gedrag beter is. Met alle goede bedoelingen, maar regelmatig zonder resultaat. Gedrag beïnvloeden is behoorlijk lastig en om mensen echt zover te krijgen moet je meer inzetten dan alleen een goed beargumenteerd verhaal. Door ook in te spelen op het automatische deel van het brein vergroot je de kansen dat je de ander in beweging krijgt. Maar wanneer werkt dat? En welke instrumenten kun je inzetten? In deze training krijg je inzicht in wanneer je een onbewust duwtje (nudge) kunt gebruiken en hoe je een succesvolle nudge kunt ontwerpen. We experimenteren met het ontwerpen van persoonlijke strategieën waar je slim gebruik maakt van de vuistregels die ons onbewuste brein hanteert.
In de training Onderhandelingstechnieken leer je omgaan met belangen van jezelf en van anderen. Je leert de belangen toe te passen in een onderhandelingsgesprek en je leert welke onderhandelingstechnieken je het beste kunt gebruiken. Ook leer je doelgericht te werk te gaan en je krijgt inzicht in de verschillende fases bij onderhandelen.
Je geeft regelmatig presentaties. Je weet: niet alleen de inhoud telt, maar ook hoe het wordt verteld en beleefd.
Hoe gaan de toehoorders jouw presentatie ervaren. En wat onthouden ze ervan. Wil je het publiek verrassen zodat jouw boodschap blijft plakken?
Leer dan te pitchen met de Plakfactor, de SUCCES formule van de gebroeders Heath. De Plakfactor staat voor een originele en verhalende presentatie. Je leert jouw kernboodschap verpakken in een sprekend verhaal.
Na de incompanytraining Presentatietechnieken hebt u veel meer zelfvertrouwen en weet u beter om te gaan met spanning en verschillende doelgroepen. In deze interactieve training wordt presenteren als een uitdagende activiteit benaderd, waarbij uw eigen persoonlijkheid centraal staat. Wanneer u uitgaat van uw eigen kracht en stijl, gaat uw boodschap leven.
Storytelling-Storylistening: uitwisselen & verbinden
In dit programma ontdek je hoe je elkaar aan het denken zet en tot een inspirerende uitwisseling komt. In welke kaarten laat je elkaar kijken?
De training Storytelling-Storylistening is direct toepasbaar voor je presentaties voor een groot publiek, maar evengoed aan de onderhandelings- en keukentafel.
De tijd waarover je beschikt is kostbaar. Het is aan jou om die tijd in te vullen, om te bepalen wat je wilt bereiken op een dag, in een week, in een jaar.Deze training timemanagement gaat niet over zo veel mogelijk ondernemen in een uur, maar over jezelf. Wat vind jij echt belangrijk? Hoe besteedt je nu je tijd en wat wil je daarin veranderen? Op welke momenten van de dag komt er veel uit je handen, wanneer bent je juist toe aan rust?
redactie & journalistiek
De APK voor redacteuren is een uitgebreide check-up voor iedereen die schrijft, professioneel of voor je eigen vrienden, volgers, contacten en kennissen. Je bent in één dag weer helemaal klaar voor een jaar productie.
In deze eendaagse training zie je dat framing onvermijdelijk is en leer je hoe je er zelf effectief mee om kan gaan. De training gaat in op hoe iets werkt en waarom dat zo werkt.
Een aanrader voor iedereen die sterker wil debatteren, spreken, formuleren en (bedrijfs)doelen wil bereiken.
Na de training kijk je met een andere blik naar taal en tekst en laat je je niet meer gauw 'framen' door een ander.
De 2-daagse training ‘Crossmediale contentcreatie’ reikt je alle tools en vaardigheden aan die nodig zijn om de transitie van print naar crossmediaal tot een succes te maken.
Wie data kan analyseren, komt verhalen tegen die niemand anders heeft. Leer hoe je databases van overheden, bedrijven en andere organisaties kunt ‘interviewen’ voor originelere verhalen. Onze samenleving geneert terrabites gestructureerde gegevens (data). Als deze al eindigen in de krant of in een rapport (als lijstjes of infographics), dan is dat meestal omdat iemand anders de data heeft geanalyseerd en geïnterpreteerd – iemand met een belang! In deze training leer je om zélf ranglijsten te maken en ontwikkelingen en voorbeelden op te sporen.
Voor cursisten is deze training de Kracht van het beeld vaak letterlijk een eyeopener. In twee dagen, of tijdens een incompanytraining, krijg je grip op wat goed en krachtig beeld is en neem je afscheid van de mooi-lelijk discussie. Je leert dat sterk beeld niet duur hoeft te zijn. En hoe je tekst-beeld valkuilen omzeilt (‘aap eet banaan’), en in plaats daarvan kunt zorgen voor een 1 + 1 = 3 effect waarbij tekst en beeld elkaar versterken.
Met de training Eindredactie ben je in 4 avonden (weer) up-to-date in de eindredactie. Je leert opnieuw lezen, met een frisse, kritische blik. Hans Vos geeft de eerste 3 avonden eindredactie voor print en journalistiek, Merel Roze sluit de bijeenkomsten af met 1 avond online eindredactie.
Eindredactie voor alle online content
Incompanytraining Eindredactie voor alle online content: Schrijven voor het web, van landingspagina’s tot Facebook-berichten tot e-mailmarketing: de informatie is niet veranderd, maar de manier van lezen en de hoeveelheid content wel. Een tekstschrijver moet zich daarom aanpassen aan de lezer van nu. Hoe bereik je die lezer nou het beste en hoe hou je zijn aandacht vast in de enorme stroom van informatie die op hem afkomt? En hoe bereik je meer conversie zonder op inhoud in te leveren?
Deze resultaatgerichte training levert je de kennis en vaardigheden om een interview effectief uit te werken. Een praktische dag training boordevol tips en trucs.
In de training Interviewen leer je alle aspecten van het journalistieke interview. We zetten niet één maar twee doorgewinterde trainers in, waardoor het mogelijk wordt in realistische rollenspellen te oefenen. Je interviewt 1 van de trainers, terwijl de andere toekijkt en feedback geeft. Je leert net zoveel van je eigen interview als door te kijken en luisteren naar de andere cursisten.
Interviewen en interviews uitwerken
Hou je geregeld interviews, maar doe je eigenlijk altijd maar wat? Je bent niet de enige. Het mooie daarvan is dat je je eenvoudig kunt onderscheiden; deze training stoomt je van A tot Z klaar voor grote en kleine interviews. Inclusief de uitwerking ervan. Aan het einde van de cursus ben jij beduidend beter dan de rest.
Story-Based Inquiry-methode: geen losse opsomming van tips of anekdotes, maar een concreet stappenplan dat direct tot resultaten leidt. Verschillende researchtechnieken worden in één proces geïntegreerd met als voordelen: tijdwinst, grotere zorgvuldigheid en meer zelfvertrouwen. Aan de hand van voorbeelden worden de verschillende stappen van de methode toegelicht. Vervolgens wordt het geleerde tijdens de bijeenkomst toegepast op onderwerpen/verhalen van de deelnemers.
Een nuttige 2-daagse training voor ervaren webredacteuren en (online) eindredacteuren. Hoe beoordeel je of een webpagina het goed gaat doen? Koppen, tussenkoppen, formulering, maar natuurlijk ook Google, conversie, beeldtekst, opbouw en vorm. Je leert kritisch kijken naar bestaande webpagina’s op zowel desktop als mobiel (responsive).
Na de theorie en enkele praktijkvoorbeelden ga je zelf aan de slag. Aan de hand van een handige checklist beoordelen we bestaande pagina’s. Wat gaat er goed, wat kan er beter? Handig: ook je eigen pagina’s worden meegenomen. Dus je gaat met een checklist en een aantal verbeterpunten voor je eigen site naar huis.
schrijven
Bloggen om zo je expertise over te brengen, je naamsbekendheid te vergroten, iets te verkopen en om hoog te eindigen in Google. Contentmarketing voor je online aanwezigheid.
In deze training leer je aan welke eisen een goed blog voldoet, waar Google op let en waarom een contentplan belangrijk is. Ook leer je een steengoede online kop en intro schrijven. Het schrijven van bedrijfsblogs gaat je hierna makkelijker af en je haalt er meer conversie uit.
Een pakkende, puntige én beknopte tekst schrijven over welk onderwerp dan ook. Dat leer je in de training columns en blogs schrijven. Of je nou literaire ambities hebt, stiekem de nieuwe Sylvia Witteman wil worden of een blog voor je baas moet bijhouden: na deze training heb je de handvatten om je ambitie waar te maken.
Je haalt veel bezoek naar je website, maar doen ze ook wat jij wil? Je schrijft goede content voor je website en digitale nieuwsbrief, maar haal je ook conversies uit die content? In deze training leer je hoe je beproefde technieken inzet om jouw conversiedoelen te halen.
De bekende professor Cialdini heeft zes principes om mensen te overtuigen. Tijdens deze eendaagse training leer je deze principes te gebruiken om de conversie op jouw eigen online kanaal te verhogen. We gaan ook aan de slag met de carewords van McGovern: met welke woorden prikkel je jouw klant? Je leert bovendien hoe je een goede call-to-action schrijft en wat de relatie is tussen, tekst, beeld en vormgeving.
Een goede commerciële tekst begint met een sterk creatief idee. En dat idee komt voort uit de belofte van het product of de dienst. De training Copywriting stimuleert je om jouw creatieve talenten in te zetten en je ideeën uit te werken in een opvallende en effectieve campagne.
In de incompanytraining Corporate storytelling krijg je tools aangereikt om nieuws en andere bedrijfsinformatie op een creatieve en interactieve manier te communiceren.
Creatief online schrijven - incompany
In deze training leren we je op een frisse, creatieve manier kijken naar jullie eigen webteksten. We gaan vooral veel ‘om’schrijven. Schrappen, het een keer anders doen, oefenen met verschillende formats, creatieve invalshoeken bedenken die passen bij jullie organisatie.
Tijdens de 2 daagse- of incompanytraining Creatief schrijven gaan we op zoek naar de tips en trucs uit de literatuur. Ook bestuderen we succesvolle reclamecampagnes en lezen we teksten waar we in het dagelijks leven mee bestookt worden. Welke beproefde schrijftechnieken kun je inzetten om de lezer nog meer te betrekken bij wat je wilt vertellen?
Informatief en zakelijk schrijven
De informatie zit allemaal in je hoofd, maar je krijgt het er niet uit. Althans niet in de vorm van een aantrekkelijke, toegankelijke en informatieve tekst. Klinkt dat bekend? Dan is de training Informatief en zakelijk schrijven jou op het lijf geschreven.
Schrijven is doen. Daarom is Informatief en zakelijk schrijven een training in de letterlijke betekenis van het woord. Je doet veel schrijfoefeningen, en werkt aan het aanscherpen van je eigen (zakelijke) artikelen en teksten.
Voorafgaand aan de training formuleer je jouw eigen leervragen, zodat onze trainer daar optimaal bij kan aansluiten. De training wordt in kleine groepen gegeven, zodat je veel tijd en persoonlijke aandacht van de trainer krijgt. Deze training maakt schrijven weer leuk.
Klantgerichte e-mails/brieven schrijven in B1
• Je leert hoe je e-mails en brieven schrijft voor lezers met taalniveau B1.
• Je leert hoe je ervoor zorgt dat je lezers de belangrijkste informatie niet kunnen missen.
• Je leert hoe je een brief of e-mail lezersgericht opbouwt.
• Je leert hoe je de kernwaarden van jouw organisatie meeneemt in je brief of e-mail.
Long form: verhalend schrijven
Long form 'verhalend schrijven' : Met voorbeelden en oefeningen wordt getoond hoe je verhalen zó kunt structuren en vertellen dat de lezer buiten adem raakt en niet de schrijver! Zeker journalistieke achtergrondverhalen, die vaak steunen op een veelvoud aan (soms ‘saaie’ en ingewikkelde) bronnen, moeten het hebben van vertelkunst.
Nieuwsbrieven schrijven en opmaken
In de training Nieuwsbrieven schrijven en opmaken leer je hoe je eenvoudiger en met vertrouwen een aantrekkelijke en overtuigende nieuwsbrief schrijft. En hoe je die vervolgens met MailChimp in elkaar zet. Want inhoud mag dan belangrijk zijn… het oog wil ook wat.
Persberichten en de advertorial
In deze incompanytraining leer je de verschillen tussen de twee soorten persberichten kennen en vooral toepassen voor jouw eigen diensten en producten.
Je gaat ook aan de slag met de advertorial, een genre dat het moet hebben van goed vertelde en vooral geloofwaardige verhalen.
Of je nou veel of weinig schrijft, en voor het web, e-mail of voor print: een goede tekst voldoet aan een aantal voorwaarden. Bij deze Schrijftraining leer je een goede tekst herkennen, ga je zelf aan de slag met het schrijven van een tekst en krijg je direct feedback op wat je geschreven heeft. Na afloop krijg je een checklist mee om de opgedane kennis meteen in praktijk te kunnen brengen.
Schrijf of beoordeel je regelmatig zakelijke teksten en wil je jouw basiskennis vergroten? Schrijven Compleet is dé complete opleiding over zakelijk schrijven voor on- en offline media. In 5 cursusdagen behandelen verschillende trainers alle relevante onderwerpen op schrijfgebied.
Je leert hoe je de schermlezer het best bedient en hoe je hem of haar optimaal blijft boeien. Opbouw en structuur zijn daarbij belangrijk, maar natuurlijk ook zinsopbouw en formulering. En hoe zit het momenteel met schrijven voor Google (SEO)?
Schrijven voor mobiel en responsive sites
Kopteksten, menu-items, call to actions, linkteksten, foutmeldingen: voor een intuïtieve mobiele ervaring moeten deze teksten perfect zijn. De webschrijver moet steeds vaker schrijven voor responsive sites waarbij de smartphone leidend is voor de content. Weinig ruimte dus, en daarom moet de tekst precies goed zijn. Ultrakort en vooral functioneel.
Tijdens deze training geven we een kijkje in de keuken van Google, waarbij relevantie de rode draad vormt. We leren hoe je een keyword-analyse maakt en hoe je die keywords vervolgens op de juiste plek verwerkt in je website. Daarbij verliezen we de leesbaarheid van de teksten uiteraard niet uit het oog.
In de training Speechschrijven leer je hoe je een evenwichtige en onvergetelijke speech schrijft, op elk niveau.
In de training Spelling krijg je praktische uitleg over de spellingregels én de uitzonderingen daarop. In het bijzonder is er aandacht voor nieuwe spellingregels, veranderingen en trends. Want spelling staat niet stil en veranderingen brengen soms veel teweeg.
In de training Strak schrijven leer je met welke schrijftechnieken je vaart en evenwicht aanbrengt in jouw artikel, rapport, nieuwsbericht of brochuretekst.
Toegankelijk (taalniveau B1) en taakgericht schrijven voor (semi-)overheden
Toegankelijke, taakgerichte taal. Dat is de kern van de training B1 schrijven. Je leert zo te schrijven dat mensen direct snappen wat je bedoelt. Zodat je lezer bijvoorbeeld weet:
• wat hij moet doen;
• waar hij terecht kan voor hulp;
• aan welke regels hij zich moeten houden.
Vriendelijk en duidelijk chatten
In deze training krijg je tips over een lezersgerichte opbouw van je chat. En hoe je klantvriendelijk en helder blijft. En het blijft niet bij tips. Je gaat zelf aan de slag, met je eigen voorbeeldcasussen. Het resultaat: veel meer houvast voor een goede chat, zodat de klant met een tevreden gevoel achterblijft. Onderscheid je hierin van de concurrent; maak het verschil!
Zakelijke correspondentie - B1 schrijven
In de training Zakelijke correspondentie – B1 schrijven staat naast de schriftelijk vaardigheden, de doelgroep centraal. Weten voor wie je schrijft. Met als uitgangspunt dat 80% van jouw lezers begrijpt wat je schrijft.
Contact
Gooische Kade 15
1141 TV Monnickendam
Tel.: 0299 – 65 38 53
E-mail: info@deredactie.nl