u bent hier: Home > Communicatie > Vreneli Stadelmaier

Vreneli Stadelmaier

GEPLAATST OP: 26 juni 2017

In de interviewreeks Communicatielijn leggen wij vragen voor aan een inspirerende communicatieprofessional. Vorige keer was Marianne Nouwens aan de beurt, die werkzaam is bij Philips Benelux. Zij geeft het stokje door aan Vreneli Stadelmaier, loopbaancoach voor hoogopgeleide vrouwen en oprichter van SheConsult.

De vraag van Marianne Nouwens: ‘Vreneli Stadelmaier is een inspirerende communicator en voorvechtster voor vrouwen aan de top. Ze blijft vernieuwen (op communicatiegebied) in hoe ze haar doelgroepen wil bereiken, heeft een enorm inlevingsvermogen. Mijn vraag aan haar zou zijn: hoe zou jij, als scherpe waarnemer en met de huidige overload aan informatie, toch de juiste doelgroep persoonlijk blijven targetten?’

‘Lastige vraag, helemaal nu ik me met mijn nieuwste boek op een doelgroep richt die wat verder van me af staat, jonge vrouwen die nu afstuderen van het hbo of wo. Die lezen geen kranten of tijdschriften, kijken geen tv, maar zijn continu online in hun eigen bubble. Hoe kom ik met mijn boodschap in die bubble, is een lastige vraag. Ik heb gekozen om dat via de moeders te doen, moeders die het beste willen voor hun dochters. En die moeders, dat is mijn doelgroep, daarvan weet ik hoe ik ze kan benaderen.’

Waar werk je en wat houdt je functie precies in?

Ik ben directeur van SheConsult, wij coachen en trainen hoogopgeleide vrouwen in hun loopbaan. Missie van SheConsult is meer vrouwen naar de top. In dat kader heb ik ook twee boeken geschreven, F*ck die onzekerheid, over onzekerheid van vrouwen, en Yes She’s Smart, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, voor de young female professional. Van beide boeken heb ik ook theatercolleges gemaakt waarmee ik een paar keer maand op de planken sta.’

Op welke prestatie ben je trots?

‘In 2015 heb ik uit handen van de minister Jet Bussemaker de regeringsprijs voor vrouwen-emancipatie gewonnen, de Joke Smit-prijs 2015-2917. Dat is een enorme erkenning voor het werk dat ik al jaren doe.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘Uit mijn dochters, ik hoop dat zij niet in dezelfde valkuilen vallen als vrouwen van mijn generatie en dat ze alle kansen krijgen te worden wie ze zijn. Daarnaast zie ik in mijn coachpraktijk zoveel vrouwelijk talent, ik help graag mee dat verder te ontwikkelen en motiveren om voor die toppositie te gaan. We weten dat teams met een evenwicht tussen mannen en vrouwen het op alle fronten beter doen, het is ook niet meer dan fair als mannen en vrouwen samen de belangrijke beslissingen in organisaties of in de maatschappij nemen, en we weten ook dat wanneer vrouwen meedoen in vredesonderhandelingen de kans op succes veel groter is. Kortom, meer vrouwen aan de top, daar worden we allemaal beter van.’

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

‘Ik gebruik om mijn doelgroep te bereiken facebook, Twitter en YouTube. Ik zou niet weten wat ik met Whatsapp kan.’

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

‘Wanneer ik heerlijk gecoacht heb, een mooi stuk voor een krant of een magazine geschreven heb en ’s avonds een zaal vrouwen geraakt heb met mijn theatercollege.’

Wie zou jij willen benoemen als je opvolger in deze rubriek en waarom? Wat zou je hem/haar willen vragen?

‘Leonne van de Ven, van De Wolven. Zij doet mijn PR en heeft een prachtig bedrijf opgebouwd. Betrokken, doelgericht, en vooral met veel lol. Mijn vraag aan haar: zou je als PR-bureau niet veel effectiever zijn als je je op een doelgroep richt, bijvoorbeeld vrouwen?’