u bent hier: Home > Client > Mediagroep Limburg

Mediagroep Limburg

GEPLAATST OP: 15 juni 2016

In zes sessies heeft [De Redactie] een incompanytraining ‘De kracht van het beeld‘ gehouden bij de Media Groep Limburg. Opdrachtgever Jos Adriaens, kernchef verwerking van Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad is zeer tevreden over zowel de inhoud van de training, als de docent Wim Honders.

Jos Adrians: ‘Qua beeldbeleid is in de Nederlandse dagbladenwereld het afgelopen decennium geen kaasschaaf, maar een botte bijl gehanteerd en zijn beeldredacties een kopje kleiner gemaakt, dan wel volledig weggevaagd. Ook bij Media Groep Limburg (MGL) noopten de omstandigheden ons tot zulke moeilijke overwegingen en ingrijpende keuzes. Dankzij onze redactionele reorganisatie Kracht vanuit de Kern (meer verdieping) en de overname door de Belgische krantenuitgever Concentra gloort weer nieuwe hoop aan de horizon. Beeld en vorm krijgen nadrukkelijker de ruimte. MGL (uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad en met circa 140.000 abonnees de grootste regionale krant in Nederland) investeert flink in het product en de medewerkers.

Binnen die ontwikkeling past de workshop ‘De kracht van het beeld’, die docent Wim Honders van [De Redactie] onlangs in zes sessies bij ons op locatie heeft verzorgd. Een even wenselijke als noodzakelijke investering, aangezien we komend voorjaar zowel een nieuwe vormgeving voor onze kranten als een nieuw wekelijks magazine presenteren. Uitgaven waarin beeld en vorm nog veel bepalender zullen zijn – uiteraard altijd in goede harmonie met de inhoud. Mede gelet op de eerdere positieve ervaringen bij onze zusterkranten van Wegener kwamen we bij onze zoektocht naar een geschikte beeldcursus al gauw uit bij bovengenoemde workshop. We gingen echter niet over één nacht ijs. Met twee redacteuren namen we in Monnickendam deel aan deze workshop, om vast te stellen of een uitrol binnen onze redactionele organisatie volgens deze methodiek wenselijk was. Het antwoord was – en is – ondubbelzinnig: ja! Om budgettaire redenen moesten we keuzes maken – waarbij prioriteit is gegeven aan deelname van verwerkende afdelingen, zoals de vormgeving en de eindredactie.

We hebben multidisciplinaire groepen samengesteld, waarbij ook fotografen, teamleiders van deelredacties en chefs aanschoven. De reacties van de bijna zestig deelnemers waren unaniem en overweldigend: een uitnodigende, gevarieerde en verfrissende training met een didactisch zeer sterke docent. Voor velen een eyeopener; de lesstof leert ons afscheid te nemen van de ‘mooi-lelijkdiscussie’. Aan de hand van objectieve criteria zijn we nu meer in staat voor onder meer onze voorpagina’s vaker foto’s met stopkracht te selecteren. Als we die term dan toch bezigen: docent Wim Honders heeft ook de nodige stopkracht. Chapeau; hij houdt de aandacht goed vast en stemt tot nadenken. Belangrijke leerdoelen waren, en zijn, onder meer: beter onderbouwde discussies over beeldselectie en –bewerking; creatieve sessies voor met name de totstandkoming van sterk conceptueel beeld; meer bewustzijn ontwikkelen dat beeld en tekst (met name koppen en intro’s) elkaar moeten versterken. Wat dit laatste betreft zijn de eerste successen al duidelijk merkbaar. De term ‘aap een banaan’ (een fenomeen dat je zelfs in de gerenommeerde kwaliteitskranten ziet) leidt tot extra alertheid: schrijf bijvoorbeeld in een bijschrift niet wat je op de foto al ziet.

Natuurlijk zijn we er nog lang niet. Het is belangrijk ons beeldbeleid te herformuleren en met z’n allen de schouders eronder te zetten, opdat ‘de kracht van het beeld’ ook echt zal beklijven binnen onze organisatie. Met een nieuw magazine en een andere vormgeving liggen voor de redactie van Media Groep Limburg mooie uitdagingen in het verschiet. Ook voor eventuele nieuwe trainingen (zoals workshops koppen maken en datavisualisatie) zal [De Redactie] bij ons nadrukkelijk in beeld blijven. Het tijdperk van de botte bijl vergeten we nu.

Voor Media Groep Limburg wordt 2016 een zeer dynamisch jaar, waarin we onze lezers met de nodige stopkracht zo vaak mogelijk gaan verrassen!’

[De Redactie] docent Wim Honders: ‘Het doel van deze incompany training was vanuit de opdrachtgever helder en duidelijk: we scoren nu een 7,5 op de kwaliteit van beeld, dat moet een 8,5 worden’. Door veel beeld te laten zien, van slecht tot heel goed, door te brainstormen en door oefeningen te geven als: ‘visualiseer de term sjoemelsoftware’, zijn we deze dag een heel eind gekomen. Zowel de opdrachtgever als ik kijk met volle tevredenheid terug op deze incompany training. Niet in de laatste plaats door de motivatie en de inzet van de cursisten, maar ook de gastvrijheid en de collegialiteit van deze groep mensen hebben de training een extra dimensie gegeven.’