u bent hier: Home > Client > EO

EO

GEPLAATST OP: 15 juni 2016

[De Redactie] Trainingen verzorgde bij de EO een trainingstraject om redacteuren te helpen interessante gasten te vinden, aan boord te krijgen en vast te houden. Johan Slendebroek, hoofd personeel en organisatie, vertelt.

Waarom hebben jullie de training georganiseerd?

Om medewerkers nieuwe inzichten te geven om interessante gasten te vinden. Bij bepaalde onderwerpen kom je steeds bij dezelfde gasten uit, maar voor programma’s als Dit is de Dag, Geloof & ‘n Hoop Liefde en De Kist moet echt veel research gedaan worden. En daar hebben we nu nieuwe manieren voor gevonden. Ook wilden we graag weten hoe je relaties met gasten succesvol kunt aangaan en moet onderhouden.

Wie namen eraan deel?

Iedereen bij de EO was uitgenodigd. Dus mensen bij de tv, radio, maar ook redacties van magazines. Er deden tientallen medewerkers mee. Sommigen waren vooraf sceptisch, maar na afloop was iedereen erg enthousiast en hebben we er heel veel aan gehad.

Wat is het belangrijkste dat jullie hebben geleerd?

Innovatieve manieren om gasten te vinden. Met social media kun je veel meer dan de deelnemers van tevoren dachten. Er ging een wereld voor ons open. Maar ook belangrijk was de aandacht voor het opbouwen van een relatie met die gasten. Hoe ga je een relatie aan? En hoe houd je dat contact warm, ook als iemand toch afvalt voor een programma?

Staan er de komende tijd nog interessante projecten op stapel?

De publieke omroepen moeten het met veel minder geld doen en tegelijk moet de kwaliteit nog beter worden. Daardoor moeten we creatiever worden. We zijn een missiegedreven omroep en willen weerspiegelen wat er in Nederland leeft en bijdragen aan de informatievoorziening. We zijn er kortom dus vooral heel erg mee bezig dat de publieke omroep, ondanks de bezuinigingen, voor ons allemaal van toegevoegde waarde blijft.